تصاویری از اولین فیلم سینمایی آلفرد هیچکاک، کارگردان «سرگیجه» و «39 پله» در نیوزلند کشف شد

این کارگردان بریتانیایی در سال 1923 برای اولین بار در ساخت فیلم صامت «سایه سفید» در 24 سالگی همکاری کرد. سه حلقه از این فیلم درنسخه‌هایی از جنس نیترات مجموعه‌ای از فیلم‌های ناشناخته آمریکایی پیدا شد که در آرشیو فیلم نیوزلند موجود هستند.

هیچکاک نویسنده، دستیار کارگردان، تدوینگر و طراح تولید این فیلم درام بود که کلایو بروک و بتی کامپسن در آن بازی می‌کنند.

 

هیچکاک تا زمان مرگش در سال 1980 آثار شاخصی چون «روانی»، «حرف​ام را برای قتل بگیر»، «پرندگان» و «شمال از شمال غربی» را ساخت.

 

دیوید استریت، رئیس انجمن ملی منتقدان سینما این کشف را «یکی از برجسته‌ترین گام‌های رو به جلو در تاریخ سینما خواند.» او افزود: «این سه حلقه فرصتی عالی در اختیار می‌گذارد تا ایده‌های بصری و روایی هیچکاک را در اولین روزهای فیلمسازی بررسی کنیم.»

 

استریت در ادامه گفت: «اولین فیلم هیچکاک در مقام کارگردان دو سال بعد از «سایه سفید» ساخته شد. این سه حلقه که بیش از نصف فیلم را دربرمی‌گیرد، به ما برای درک بیشتر فیلمساز بزرگ بریتانیایی کمک می‌کند.»

 

 

 

 

آرشیو فیلم نیوزلند این فیلم را «ملودرامی پرهیجان و با فضاسازی خوب» معرفی کرد. در این فیلم دو خواهر دوقلو در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند، یکی از آنها نماینده شر است و دیگری خیر.

 

فرانک استارک، رئیس آرشیو فیلم نیوزلند گفت: «این فیلم نشان می‌دهد هیچکاک در سن پایین چقدر بااستعداد بوده. گفته می‌شود گراهام کاتس کارگردان این فیلم خیلی برای فیلم زحمت نکشیده و خود هیچکاک بسیاری از نماها را گرفته و در فیلم قرار داده است.»

 

این فیلم متعلق به خانواده جک مرتاگ، مجموعه‌دار فیلم و مصتدی پخش فیلم نیوزلندی بود، او که در سینمایی در نیوزلند کار می‌کرد پس از اکران «سایه سفید» باید طبق رسم آن زمان نسخه فیلم را می‌سوزاند. اما مرتاگ به جای این کار این نسخه را به همراه چند فیلم دیگر حفظ و نگهداری کرد. سال 2009 در آرشیو مرتاگ تنها نسخه از فیلم کمدی «Upstream» ساخته جان فورد کشف شد.

 

خانواده مرتاگ چند سال پس از مرگ مرتاگ در سال 1989 این سه حلقه را که به راحتی مشتعل می‌شود برای نگهداری به آرشیو فیلم نیوزلند دادند.

 

 

 

 

آرشیو فیلم نیوزلند در 23 سال گذشته متوجه نبوده این فیلم نایاب در اختیارش است. آنها در یک حرکت تحقیقاتی برای کشف این فیلم متوجه شدند سه حلقه آن در آرشیو آنهاست.

 

کسی نمی‌داند سه حلقه دیگر فیلم کجاست؟ و تقریبا شکی نیست که نسخه دیگری از این حلقه فیلم‌ها وجود ندارد. این سه حلقه در موسسه تولید فیلم «پارک رُد پست» در ولینگتن در نیوزلند نگهداری خواهد شد. این موسسه زیر نظر پیتر جکسن، کارگردان سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» فعالیت می‌کند.

 

«سایه سفید» 22 سپتامبر امسال در سالن ساموئل گلدوین آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در لس‌آنجلس روی پرده می‌رود. این فیلم در نیوزلند هم روی پرده خواهد رفت.

 

منبع:  خبرآنلاین

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا